Anita Di Bianco

Susanne von Falkenhausen Berlin

Lives in Berlin. Studied Art History, German Philology and Philosophy. Art History professor at the Humboldt University in Berlin, department of New Art History with a focus in modern art history. Member of the post-graduate lecture series "Codierung von Gewalt im medialen Wandel" at the Humboldt University and contributor to the HU gender studies department. Main research focuses are: Art, Architecture and Power since the French Revolution, gender studies research in modern art history, theory and practice of art representation since 1945 and 19th century art. Texts and research on the political culture of architecture since 1789 to Adolph Menzel; 19th Century Italian and German art in the context of "nationenbildung", in relation to avant-garde and totalitarian regimes of the 1930s, et al. Italy, to the symbolic order of the sexes in modern art as well as to the question of the "legibility" of non-figurative art post 1945 and the "legibility" of violence in art since 1789.
Selected Publications
»Der Zweite Futurismus und die Kunstpolitik des Faschismus in Italien 1922 bis 1943«, Frankfurt a.M. 1979
»Italienische Monumentalmalerei im Risorgimento 1830-1890. Strategien nationaler Bildersprache«, Berlin 1993
»Vom 'Ballhausschwur' zum 'Duce'. Visuelle Repräsentation von Volkssouveränität zwischen Demokratie und Autokratie«, in: Die Neue Gesellschaft Frankfurter Hefte, 11, Nov. 1993
»Stil als allegorisches Verfahren: Totalität und Geschlechterdifferenz in Mario Sironis Entwurf einer faschistischen Universalkunst«, in: Allegorien und Geschlechterdifferenz, S. Schade, M.Wagner, S. Weigel, Hg., Cologne/Weimar/Vienna 1994
»The Sphere: Reading a gender metaphor in the architecture of modern cults of identity«, in: Art History, vol. 20, n. 2, June 1997
»Das Verlangen nach Bedeutung - Zur Lesbarkeit moderner Kunst«, in: Raum und Körper in den Künsten der Nachkriegszeit, edited by der Akademie der Künste, together with Angela Lammert, Amsterdam/Dresden 1998
»Statement zum Symposium 'Methodenstreit. Was ist linke Kunstkritik?', in: Texte zur Kunst, March 1998, 8. Jg., Nr. 29
»Dal Concetto al gesto: Il gioco die Monica Bonvicini con le strategie del modernismo, ovvero, come capovolgere il minimalismo«, in: Kat. Monica Bonvicini, Galleria Civica d'Arte Moderna e Contemporanea di Torino, Turin 2000
»Mit aller Macht: Über die Gewalt des kuratorischen Diskurses«, in: Texte zur Kunst, Nr. 36, 2000
»Vom Konzept zur Geste – oder: Wie frau den Minimalismus vom Kopf auf die Hände stellt, in: Gabriele Knapstein, Ingrid Buschmann editor, QUOBO Kunst, art, in Berlin 1989-1999, Stuttgart 2000
»The Body of Abstraction – The Politics of Visual representation in Postwar American Art», in: Ulla Haselstein, Peter Schneck ed., Iconographies of Power. The Politics and Poetics of Visual Representation,Heidelberg 2003